Semih Kaplanoğlu ( 1963 – … )


Doğum Tarihi : 1963, İzmir
9 Eylül Üniversitesi Sinema Televizyon mezunu. 1984?te İstanbul?a geldi. Çünkü sinemanın altyapısı buradaydı. Bitirme tezi olan siyah beyaz bir filmle geldi İstanbul?a. O filmi çeşitli yönetmenlere ve prodüktörlere gösterdim ama biraz farklı bir yapıda olduğu için ilgi görmedi. Zamanla anladım ki, Türk sinemasının altyapısı ve birikimleri benim heyecanımı karşılayacak bir yapıda değil. Ama burada kalmak istiyordum, o yüzden sinema dışı alanlarda çalışmaya başladım.
Daha çok, reklam ajanslarından. Birtakım reklam ajanslarında üç dört sene çalıştım. Bir yandan da Argos ve Gösteri?ye plastik sanatlar ve resimle ilgili yazılar yazıyordum. Reklam ajansları ve dergilerdeki yazılar zamanında çok parçalı bir hayatım vardı, sürekli iş değiştiriyordum. Kötü evlerde kalıyordum, az para kazanıyordum ama sürekli öğrenmek, kendime bir şeyler katmak adına önemli bir süreçti. O dönemde Mimar Sinan ve Eski Evler Eski Ustalar belgesellerinde, kamera asistanlığı yaptım. 1991?de Sinevizyon programını yaptım. Takma adla senaryolar yazdım, bazıları çok popüler oldu. Senaryo pratiğimi buralarda geliştirdim. Sonunda anladım ki artık mutlaka hayatta yapmak istediğim şey olan yönetmenliğe başlamalıydım. Şehnaz Tango?yu geliştirdim ve onu yapımcılara götürdüm. Bizimkiler ve Perihan Abla?yı da yapan ekipten bir yapımcı çok ilgilendi. Hikayeyi geliştirdik, kastını popüler isimlerden oluşturduk ve ?94 krizine rağmen projeyi gerçekleştirdik. Ben de yazarlığımı yönetmenliğe dönüştürmüş oldum. 52 bölüm sürdü macera.
Sonra kendimi tamamen sinemaya verdim.
Herkes Kendi Evinde?nin senaryosu ?Vatansız? adlı öyküsüne dayanıyor. O öyküyle Montpellier?de de ödül aldınız. Filmin senaryosunu nasıl oluşturdunuz? Senaryo sadece Vatansız?a dayanmıyor. Radikal?de yayınlanan 13, 14 yazının birbiriyle ilişkisiyle oluştu, yavaş yavaş. Mekan duygusu benim için çok önemli. Kır ve şehir, kırdaki bir ev, evin içindeki ışık, şehirde bir ev, evdeki ışık… O karşıtlık, zamanla genç bir kahramanla ihtiyar bir kahramanın karşıtlığına dönüşmeye başladı. Sonra karakterleri yazmaya başladım. Ben karakterleri öyküden önce yaratırım, Şehnaz?da da öyle yapmıştım. Sonra o karakterler öyküyü oluşturmaya başladı. Radikal?deki yazılar da o karakterler arasındaki tuğlalardı. Montpellier?ye giden de senaryonun ilk halidir. Sonra üzerinde çok çalıştık, Özden Çankaya ve Serpil Kırel de katıldı bana. Filmde siz de farkındasınızdır, çok olay yok. Aksine, atmosferin ve karakterlerin sürüklediği bir gidişat var. Bu yüzden senaryonun dramatik yapısı çok sağlam olmalıydı. Senaryo İki buçuk, hatta üç yılda tamamlandı.
Semih Kaplanoğlu, 1963 yılında İzmir'de doğdu. 1984 yılında, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema Televizyon Bölümü'nden mezun oldu.
Kariyerine Güzel Sanatlar Saatchi & Saatchi ve Young & Rubicam reklam şirketlerinde reklam yazarı olarak başladı. Süha Arın'ın yönettiği ödüllü “Eski Evler- Eski Ustalar” ve “Mimar Sinan” belgesellerinde Kamera Asistanı olarak çalıştı.
Show TV ve Inter Star televizyon kanalları için prestijli bir çalışma olan “Şehnaz Tango” dizisinin 52 bölümünü yazıp yönetti.
Semih Kaplanoğlu'nun ilk filmi “Herkes Kendi Evinde”, aldığı birçok ödülün yanısıra yurtiçi ve yurtdışında birçok uluslararası festivale de katıldı.
İkinci uzun metrajlı filmi “Meleğin Düşüşü” uluslararası eleştirmenler ve izleyiciler tarafından daha geniş bir ilgiyle karşılandı. Dünya Prömiyeri 55. Berlinale'de yapıldıktan sonra film, halen dünya çapında uluslararası festivallerde yolculuğuna devam ediyor.
Adları sırasıyla 'Bal', 'Süt' ve 'Yumurta' olan üç uzun metrajlı film projesinden oluşan kronolojik üçlemeyi çekmeye son hikaye 'Yumurta' ile başladım.. Ki gösterimler de 'Yumurta', 'Süt' ve 'Bal' olarak geriye doğru programlanacak.
Sinematografik anlamda uzun soluklu üç filmlik şimdiki zamanda bir geriye dönüş (Flash back) planlıyorum.
Geçip giden zamanın ağırlığını ve acısını ancak bu şekilde anlatabileceğimi umuyorum ki böylece herkesi kendi zamanı hakkında düşünmeye ve hatırlamaya davet edebileyim. Ne de olsa hepimizin annesi var ve her şey belki de onunla geçirdiğimiz ve artık geçiremeyeceğimiz zamanlarda saklı.
Sinemanın ham maddesinin zaman olduğuna inanıyorum. Yumurta, kahramanım Yusuf'un zamanı, mekanı ve dolayısıyla kendini; Bresson'un, Tarkovski'nin, Satyajit Ray'in ve Ozu'nun sinematografik kuralları içinde arayışıdır.
Ve film yapmak benim için tamamen metafizik ve felsefi bir eylemdir.
Kaynak
kaplanfilm.com

YÖNETMEN FİLMOGRAFİSİ
Süt – 2008
Yumurta – 2007
Meleğin Düşüşü – 2004
Herkes Kendi Evinde – 2000
Şehnaz Tango – 1996 …. Televizyon Filmi, TRT

YÖNETMENLİĞİNİ YAPTIĞI KISA FİLMLER
Mobapp – 1984
Diploma Filmi
Yönetmen & Yazar : Semih Kaplanoğlu
16mm/ s&b / 14'

Asansör – 1993
Yönetmen & Yazar: Semih Kaplanoğlu
8mm/ Renkli / 11'

YAPIMCI FİLMOGRAFİSİ
Yumurta – 2007
Meleğin Düşüşü – 2004
Herkes Kendi Evinde – 2000

SENARİST FİLMOGRAFİSİ
Yumurta – 2007
Meleğin Düşüşü – 2004
Herkes Kendi Evinde – 2000

DİĞER FİLMOGRAFİSİ
Meleğin Düşüşü – 2004 …. Kurgu
Eski Evler Eski Ustalar – 1987 …. Kamera Asistanı

ÖDÜLLERİ
Yumurta
Dünya Prömiyerini 60. Cannes Film Festivali'nde gerçekleşti. 2007
26. Uluslararası Tahran Fecr Film Festivali, En İyi Yönetmen Kristal Simurg Ödülü. 2008
26. Uluslararası Tahran Fecr Film Festivali, En İyi Teknik, Artistik Başarı Kristal Simurg Ödülü. 2008
44. Altın Portakal Film Festivali, En iyi Film Ödülü. 2007
44. Altın Portakal Film Festivali, Behlül Dal Digitürk Genç Yetenek Jüri Özel Ödülü. 2007
44. Altın Portakal Film Festivali, En İyi Senaryo Ödülü. 2007
44. Altın Portakal Film Festivali, En İyi Sanat Yönetmeni Ödülü. 2007
44. Altın Portakal Film Festivali, En İyi Kostüm Ödülü. 2007
44. Altın Portakal Film Festivali, En İyi Görüntü Yönetmeni Ödülü. 2007
14. Valdivia Uluslararası Film Festivali, En İyi Yönetmen Ödülü. 2007
14. Valdivia Uluslararası Film Festivali, En İyi Kadın Oyuncu Ödülü. 2007
13. Uluslararası Saraybosna Film Festivali, En İyi Kadın Oyuncu Ödülü. 2007
5. Bangkok World Film Festivali, En İyi Yönetmen Ödülü. 2007
Sevilla Film Festivali, Eurimages Ödülü. 2007
Estoril Avrupa Filmleri Festivali, En İyi 2. Film Ödülü. 2007
Medfilm Festivali, Roma, Eurimages Italia Ödülü. 2008

Herkes Kendi Evinde
13. Ankara Film Festivali, Onat Kutlar En İyi Senaryo Yazarı. 2001
12. Orhan Arıburnu Ödülleri, En İyi 2. Film. 2001
12. ''Arıburnu Ödülleri'' Bilge Olgaç Jüri Özel Ödülü. 2001
İstanbul Film Festivali'nde En İyi Film, En İyi Erkek Oyuncu, En İyi Görüntü Yönetmeni.
Ankara Film Festivali'nde En İyi Film, En İyi Görüntü Yönetmeni.
Sinema Yazarları Derneği Ödülleri'nde En İyi Görüntü Yönetmeni, En İyi Erkek Oyuncu.
12. Uluslararası Singapur Asya Film Festivali, En İyi Yönetmen Gümüş Ekran Ödülü. 2002

Montreal, Selanik, Hong Kong, Rotterdam, Singapur, Barselona, Roma, Mainheim, Manila, Vesoul, Bastia ve Zanzibar festivallerinde Türkiye?yi temsil etti. Ayrıca New York, Londra, Strasburg, Stutgard, Frankfurt, Münih, Berlin ve Tokyo?da da gösterildi.

?Herkes Kendi Evinde? Uluslararası İstanbul Film Festivali?nde, ulusal yarışmada En iyi Film, En İyi Erkek Oyuncu ve En iyi Görüntü Ödüllerine ; Uluslararası Ankara Film Festivali?nde ulusal yarışmada ise En iyi Film, En İyi Senaryo (Onat Kutlar Ödülü), En İyi Müzik ve En iyi Görüntü ödüllerine layık görüldü.

Meleğin Düşüşü
16. Ankara Film Festivali, Seçiciler Kurulu Özel Ödülü. 2005
41. Antalya Film Şenliği, Dr. Avni Tolunay Jüri Özel Ödülü. 2004
12. Barcelona Bağımsız Sinema Festivali, En İyi Alternatif Film. 2005
24. İstanbul Film Festivali, Fipresci Ödülü. 2005
Nantes Film Festivali, Büyük Ödül. 2005
55. Uluslararası Berlin Film Festivali Forum Bölümüne seçilmiştir. 2005

Kaynak
Türk Sineması Veri Tabanı
Internet Movie Database